Top beneficii uleiul de masline si contraindicatii – Extravirgin vs Virgin

Ulei de masline Cat dureaza

Uleiul de masline este un produs perisabil. Spre deosebire de vin, uleiul extra virgin nu se imbunatateste odata cu varsta. Deci, cat dureaza?

Perioada de valabilitate este afectata de mai multi factori, printre care:

  • soi de masline
  • profil de acizi grasi si continut de polifenol
  • calitatea fructelor
  • maturitatea maslinelor la recoltare
  • metoda de recoltare
  • proceduri de frezare / prelucrare
  • factori si conditii regionale
  • practici de amestecare

Nu exista un raspuns definitiv cu privire la cat va dura. Va recomandam sa folositi cea mai buna data a producatorului, care a luat in considerare toti factorii de mai sus.

 

extravirgin vs virgin ulei de masline inscriu.ro

Consideram cel mai bun reper al prospetimii unei ulei fiind data expirarii si mai putin data recoltarii. Data recoltei este doar o bucata din puzzle. Mai mult, multi producatori amesteca diferite tipuri din diferite culturi, regiuni sau chiar emisfere pentru a imbunatati aroma si durata de viata. O astfel de amestecare poate duce la un termen de valabilitate pentru produsul finit care este diferit de ceea ce ar fi de valabilitate pentru uleiurile componente.

Cat dureaza odata deschis?

Dupa ce ati deschis o sticla de ulei de masline, folositi-o rapid – in termen de 3 luni. Acesta va dura mai mult daca il depozitati intr-un dulap rece, intunecat, cu un capac bine inchis.

Care este diferenta dintre uleiul de masline obisnuit si extravirgin?

Totul tine procesul de productie. In general, este pur si simplu obtinut din fructele maslinilor. In sine, suna destul de simplu si direct.

Exista insa diferite soiuri de uleiuri de masline, care nu sunt diferentiate de tipul de masline folosit, ci de procesul folosit pentru extragerea uleiului de masline, precum si de aditivi si de nivelul uleiului din acidul oleic.

Rafinat vs nerafinat

Exista doua categorii distincte: rafinat si nerafinat. In timp ce cele nerafinate sunt pure si netratate, cel rafinat este tratat pentru a indeparta anumite defectele, ceea ce il face mai usor de vandut.

Cele rafinate au putina sau aproape deloc aroma, culoare si gust de masline. De asemenea nu sunt deloc amare.

Ce trebuie sa stiti despre uleiul de masline Extra-Virgin vs virgin

Uleiul de masline extravirgin este nerafinat, fiind de cea mai inalta calitate pe care il puteti cumpara. Exista standarde foarte specifice pentru a primi eticheta „extra-virgin”. Datorita modului in care este obtinut, el pastreaza mai mult gust adevarat de masline si are un nivel mai scazut de acid oleic decat celelalte. Contine mai multe vitamine si minerale naturale gasite in maslinele proaspete.

Uleiul de masline extra-virgin este nerafinat, deoarece nu este tratat cu substante chimice sau modificat de temperatura. Ceea ce il diferentiaza este nivelul scazut de acid oleic. Nu contine mai mult de 1% acid oleic (aciditate mica) si are de obicei o culoare verde-aurie, cu o aroma distincta si un finisaj usor piperat.

In timp ce puteti gati cu un produs extra-virgin, acesta are un punct de fierbere mai mic, ceea ce inseamna ca arde la o temperatura mai scazuta. Economisiti un produs de calitate, pentru inmuierea painii, dresinguri, mancarurilor reci si folositi un produs cele de calitate mai scazuta pentru copt si prajit.

Ce este uleiul de masline virgin?

Calitativ, urmatorul produs este cel virgin. Este facut folosind un proces similar ca uleiul de masline extra-virgin, fiind nerafiant, ceea ce inseamna ca substantele chimice sau caldura nu sunt folosite. Cel virgin mentine puritatea si gustul maslinei, desi standardele de productie nu sunt la fel de rigide.

Conform standardelor, uleiul de masline virgin are un nivel usor mai ridicat de acid oleic. Are o aroma usor mai putin intensa decat cel extra-virgin.

Uleiul de virgin este foarte rar gasit, insa, vreodata, in magazinele alimentare. De obicei, alegerea ta va fi intre cele extra-virgine, obisnuite si usoare.

Ce trebuie sa stiti despre produsele non virgine?

Puteti recunoaste un ulei etichetat ca simplu sau pur – asta consideram „obisnuit”. Acesta este in mod obisnuit un amestec de ulei de masline virgin si rafinat (caldura si / sau substantele chimice sunt utilizate in procesul de extragere si eliminarea defectelor din fructe).

Uleiul de masline pur este unul de calitate mai scazut decat cel extra virgin sau virgin, cu o culoare mai deschisa, aroma mai neutra si acid oleic cu aciditate masurand intre 3-4%. Acest tip este bun de gatit pentru toate scopurile.

Beneficii dovedite

Uleiul de masline este bogat in grasimi mononesaturate sanatoase fiind extras din masline, fructul maslinului.

Aproximativ 14% din acesta este grasime saturata, in timp ce 11% este polinesaturat, cum ar fi acizii omega-6 si omega-3 .

Dar acidul gras predominant este o grasime mononesaturata numita acid oleic, care constituie 73% din continutul total.

Studiile sunt de acord ca acidul oleic previne sau reduce inflamatia si poate avea chiar efecte benefice asupra genelor legate de anumite tipuri de cancer.

Concluzie: Este bogat in acid oleic mononesaturat. Se crede ca acest acid gras are multe efecte benefice si este o alegere sanatoasa pentru gatit.

Uleiul de masline contine cantitati mari de antioxidanti

Uleiul de masline extra virgin este destul de hranitor. In afara de acizii grasi benefici, contine cantitati modeste de vitamine E si K. Insa este incarcat si cu antioxidanti puternici.

Acesti antioxidanti sunt biologic activi si va pot reduce riscul de boli cronice. De asemenea, combate inflamatia si va ajuta sa va protejati nivelul colesterolului din sange impotriva oxidarii si va pot reduce riscul de boli de inima. Cel extra virgin este incarcat cu antioxidanti, unii dintre ei avand efecte biologice puternice.

Puternice proprietati antiinflamatorii

Inflamarea cronica este considerata un factor principal al bolilor, precum cancerul, bolile de inima, sindromul metabolic, diabetul de tip 2, Alzheimer, artrita si chiar obezitatea.

Uleiul extra virgin folosit natural poate reduce inflamatia, ceea ce poate fi unul dintre principalele motive pentru beneficiile sale pentru sanatate.

Principalele efecte antiinflamatorii sunt mediate de antioxidanti. Printre ele este oleocantalul, care s-a dovedit ca functioneaza similar cu ibuprofenul, un medicament antiinflamator.

Unii oameni de stiinta estimeaza ca oleocantalul din 3,4 linguri (50 ml) de ulei de masline extra virgin are un efect similar ca 10% din doza de ibuprofen adulti.

Cercetarile sugereaza de asemenea ca acidul oleic, principalul acid gras, poate reduce sau previne nivelurile de markeri inflamatori importanti precum proteina C-reactive (CRP).

Un studiu a aratat, de asemenea, ca antioxidantii uleiului de masline pot inhiba unele gene si proteine care determina inflamatia. Contine tipuri de nutrienti care combat inflamatia. Acestea includ acid oleic, precum si oleocantalul antioxidant.

Grasimi mononesaturate sanatoase vs accidente vasculare

Accidentul vascular cerebral este cauzat de o perturbare a fluxului de sange catre creierul dvs., fie din cauza unui cheag de sange sau sangerari.

In tarile dezvoltate, accidentul vascular cerebral este a doua cea mai frecventa cauza de deces, chiar in spatele bolilor de inima. Relatia dintre uleiul de masline si riscul de accident vascular cerebral a fost studiata pe larg.

O revizuire larga a studiilor efectuate la 841.000 de oameni a descoperit ca uleiul acesta a fost singura sursa de grasimi mononesaturate (grasimi sanatoase) asociata cu un risc redus de accident vascular cerebral si boli de inima.

Intr-o alta recenzie la 140.000 de participanti, cei care au consumat aveau un risc mult mai mic de accident vascular cerebral decat cei care nu aveau.

Bun protector impotriva bolilor de inima

Boala cardiaca este cea mai frecventa cauza de deces in lume. Studiile efectuate in urma cu cateva decenii au aratat ca bolile de inima sunt mai putin frecvente in tarile mediteraneene.

Aceasta a condus la cercetari ample asupra dietei mediteraneene, fiind dovedit ca reduce semnificativ pericolul de boli de inima.

Uleiul extra virgin este unul dintre ingredientele cheie folosit din aceasta dieta, protejandu-se impotriva bolilor de inima in mai multe moduri.

Scade inflamatia, protejeaza colesterolul LDL „rau” de oxidare, imbunatateste captusirea vaselor de sange si poate ajuta la prevenirea coagularii excesive de sange.

Interesant este ca s-a dovedit, de asemenea, scaderea tensiunii arteriale, care este unul dintre cei mai puternici factori de risc pentru boli de inima si moarte prematura. Intr-un studiu a redus nevoia de medicamente pentru tensiunea arteriala cu 48% .

Zeci – daca nu chiar sute – de studii medicale indica faptul ca un ulei extra virgin are beneficii puternice pentru persoanele care il consuma.

Daca aveti boli de inima, antecedente familiale de boli de inima sau orice alt factor de risc major, poate doriti sa includeti o cantitate de ulei de masline extravirgin benefic in dieta dvs.

Nu este asociat cu cresterea in greutate si obezitate

Consumul unor cantitati excesive de grasime provoaca crestere in greutate. Cu toate acestea, numeroase studii au legat dieta mediteraneana, bogata in ulei de masline, ca fiind eficient asupra greutatii corporale ajutand organismul sa aiba o greutate normala.

Intr-un studiu de 30 de luni la peste 7.000 de studenti din colegiul spaniol, consumul in cantitate mare nu a fost legat de greutatea crescuta .

In plus, un studiu de trei ani la 187 de participanti a descoperit ca o dieta bogata in ulei de masline a fost legata de niveluri crescute de antioxidanti din sange, precum si pierderea in greutate.

Beneficii pentru afectiunile comune ale pielii

Produsul extravirgin trebuie utilizat intotdeauna in produsele de ingrijire personala ( in special ingrijirea pielii ), in loc de ulei rafinat – cum ar fi cel obisnuit. Caldura mare si solventii folositi pentru rafinare modifica sau indeparteaza anti-oxidantii prezenti in mod natural. Produsul rezultat va hidrata pielea, dar binefacerile organismului (anti-imbatranire, antiinflamatoare, antibacteriene) vor fi pierdute.

Proportia ridicata de vitamine K si E si o multitudine de polifenoli protejeaza impotriva radicalilor liberi care afecteaza orice piele, facand uleiul de masline extra-virgin bun si eficient in a ajuta afectiunile comune ale pielii, cum ar fi:

  • acnee
  • psoriazis
  • eczema
  • pielea rosie de la scutec

Prin urmare uleiul de masline de calitate, fie ca este din Grecia sau Italia, ar trebui sa fie nelipsit din alimentatie, fiid de un real ajutor pentru organismul tau, intarind sistemul imunitar si luptand impotriva mai multor afectiuni.

Cum sa scoti uleiul de pe haine

Petele de ulei de masline pot parea ingrozitoare, dar poti sa le indepartezi destul de usor. Poti elimina chiar si petele setate, cu putin efort.

Petele de ulei se vor intampla o data sau alta, indiferent daca prajesti ceva sau mananci o salata. Din fericire, sunt simplu de eliminat.

Iata o lista cu produse de care vei avea nevoie:

  • Prosoape de hartie
  • Bicarbonat de sodiu
  • Periuta de dinti veche
  • Sapun de vase

Pasul 1: Tamponati zona patata cu un prosop de hartie uscata pentru a absorbi uleiul de masline. Continuati pana cand prosopul de hartie folosit nu mai absoarbe nimic.

Pasul 2: Frecati pata cu bicarbonatul de sodiu si asteptati 10-15 minute. Periati bicarbonatul de pe zona patata si verificati starea petei. Daca este inca super vizibil, repetati acest pas.

Pasul 3: Dupa ce bicarbonatul si-a facut treaba, este timpul sapunului de vase lichid. Frecati cu sapun si asteptati putin. Apoi clatiti bine cu apa fierbinte. Repetati daca este necesar.

Sfat: Nu puneti hainele patate in uscator. Daca pata nu a iesit pana acum, caldura o va pune la loc. Lasati sa se usuce in aer liber.

Forum & Pareri

Adresa ta de email nu va fi publicată.