Consultanta in tipografie Calcul pret in tipografie

Tipografie offset.

tipografie
Pretul pentru tipar infuentat de tehnologie | UMC – tipografie Bucuresti

Pe scurt, costul unei lucrari tipografice, fie tipar pliante, carti de vizita sau carti, este dat de materia prima in cea mai mare parte. Adica de hartie sau suportul de tipar. Dar acest lucru este valabil cand tipografia are spatiul propriu de productie, nu inchiriat. Inchirierea spatiului se va reflecta in pretul lucrarii si il va creste artificial.

Analizam cazul ideal -tipografie cu propria hala de productie. Vom incepe prin a aduna principalele costuri.
1. Hartie (carton) + 2. Materiale consumabile + 3. Salarii + 4. Indirecte + 5. Profit )/TIRAJ

Acum incepe discutia.

1. Hartia – observam ca pretul per bucata nu este influentat de cantitatea de hartie, ci doar de tipul de hartie. O hartie deosebita, speciala, va genera un cost mai mare. Dar pentru un tiraj mai mare va trebui mai multa hartie, deci pret per bucata tiparita NESCHIMBAT.
Exemplu. un carton cu pretul de 1 leu coala 50x70cm. Pe o coala incap 6 invitatii nunta. O invitatie va costa 1/6 = 0,1667 lei. Vrem 1000 de bucati avem nevoie de 167 coli bune 50×70 la care se adauga in functie de complexitatea lucrarii si tiraj, 10% pana la 20% prisoase, coli necesare pentru reglarea tirajului. Deci hartia ramane un cost fix pentru unitatea de produs tiparit

2. Materiale consumabile. Sunt, in general, costuri fixe, indiferent de tiraj. Tiparesti mai multe exemplare, pretul va scadea, tiparesti mai putine, pretul va creste. Printre aceste costuri o pondere principala o are grafica, pregatirea pentru tipar si placile pentru tipar. La consumabile mai avem ca si costuri care cresc odata cu tirajul: cerneala, substante chimice pentru procesul de tipar.

3. Salariile – reprezinta un alt factor care influenteaza major pretul in tipografie. Faptul ca este munca inalt calificata, tipografii profesionisti care pot face o lucrare fara un cost suplimentar de timp si materiale sunt pe cale de disparitie, in consecinta trebuiesc platiti corect ca sa poti tipari eficient. Tot salarii importante sunt pentru  montajele grafice, pentru pregatirea formei de tipar, corectura si placi. Un cost care de obicei este evaluat pret/ora. Deci cu cat scade aportul de manopera omeneasca in favoarea masinilor, cu atat orele pentru o lucrare vor fi mai mici, deci si pretul per unitatea tiparita va scadea.

4. Indirectele – reprezinta cheltuieli de regie, apa, gaze, impozite, salarii neproductive, transport la clienti sicare in mare sunt si ele relevante. Se regasesc ca un procent in pretul materiei prime.

5. Profit –  aici nu poti jongla prea mult, preturile in sistemul concurential se raporteaza la cerere si oferta… in pretul corect se regaseste in ore manopera. Dau un exemplu ca sa fiu mai explicita. La un catalog sa spunem ca orele de manopera sunt astfel, iar respectivul patron considera ca profitul trebuie sa fie de 5 euro/ora la legatorie si 10 la tipar (e doar un exemplu, dar asa se calculeaza corect un pret in tipografie) :
1.  ore grafica pregatire forma 2 ore x 10 euro ora = 20
2.  tipar 3 ore x 10 euro = 30 euro
4.  4 ore in legatorie x 7 euro = 28 euro

Total 78 euro/1000 de cataloage = 0,078 euro per catalog reprezinta profitul pentru o unitate de produs tiparit.

Concluzii – Se observa ca o tipografie dotata tehnologic corespunzator poate oferi preturi corecte in parametrii a ceea ce am aratat mai sus. Deasemenea spatiul de productie proprietate, dar si salariile corecte influenteaza pretul in mod evident. Si inca sunt multe variabile legate de acest aspect pe care le vom discuta in alte articole. In urmatorul articol vom vedea ce se intampla in tipar si print digital.

Da share articolului pentru o mai buna indexare

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *